تحولات منطقه

«خوشحالم که امام رضا(ع) من را به مدارس آموزشی که حریم علمی ایشان است، راه دادند تا تحصیل کنم» این‌ بخشی از صحبت‌های دو دانش‌آموز از مدارس امام رضا(ع) وابسته به بنیاد فرهنگی رضوی است.

از «نمایش‌نامه‌خوانی» تا «قهرمانی کشتی جهان» در پناه امام هشتم(ع)
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

«خوشحالم که امام رضا(ع) من را به مدارس آموزشی که حریم علمی ایشان است، راه دادند تا تحصیل کنم»، «بهترین درسی که در مدارس امام رضا(ع) آموختم اخلاق، توسل و دست‌گیری از دیگران بود»، «توجه به معارف اسلامی و زنده نگه داشتن یاد ائمه اطهار(ع) را به طور خاص در این مدارس آموختم»، «ارزش کار گروهی و ارتباط بهتر و بیشتر با اهل بیت(ع) را به طور ویژه در این مدارس آموزش می‌دهند» و... این‌ها بخشی از صحبت‌های دو دانش‌آموز از مدارس امام رضا(ع) وابسته به بنیاد فرهنگی رضوی است که در گپ‌ و گفت دوستانه با خبرنگار روزنامه قدس به مناسبت «روز دانش‌آموز» بیان شد. در ادامه برش‌هایی از این گفت‌وگو را دنبال کنید.

توسل به امام رضا(ع)؛ از شهر «کاترینی» یونان

«یوسف حسین‌ پوران» هفده ساله، دانش‌آموز پایه دوازدهم رشته ریاضی فیزیک در دبیرستان پسرانه امام رضا(ع)، واحد شماره ۱۰ در منطقه یوسف‌زاده مشهد (جنب آرامگاه خواجه‌ربیع) است. او چندی پیش در مسابقات کشتی ساحلی قهرمانی نوجوانان جهان سال ۲۰۲۵ که در شهر «کاترینی» کشور یونان برگزار شد در وزن ۷۰ کیلوگرم به مقام قهرمانی دست یافت و نشان طلا را از آن خود کرد. وی در این باره می‌گوید: به لطف خداوند متعال و توسل به امام رضا(ع) توانستم در میان ۳۲ شرکت‌کننده از کشورهای مختلف و مطرح در رشته کشتی شامل آمریکا، روسیه، آذربایجان، گرجستان، ترکیه و... به نشان طلا و مقام قهرمانی در وزن ۷۰ کیلوگرم دست پیدا کنم. مطابق برنامه‌ریزی مسئولان برگزارکننده مسابقات، من در یک روز در هفت مسابقه کشتی شرکت کردم و با پیروزی در همه مسابقات به دیدار نهایی رسیدم و در مسابقه فینال هم بر هموطن خودم آقای ایلیار وقاری از شهر تبریز غلبه کردم و به نشان طلا رسیدم. البته طبق صلاحدید مسئولان فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران، در این وزن (۷۰ کیلوگرم) دو شرکت‌کننده از جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند.
او ادامه می‌دهد: من با تشویق و حمایت‌های پدرم، حدود هفت سال است که به طور جدی و پیوسته به ورزش کشتی می‌پردازم. در این مدت به عناوینی همچون مقام سومی مسابقات کشتی آزاد نونهالان کشور در زمینه استعدادهای برتر سال۱۴۰۲، مقام سومی مسابقات کشتی آزاد دانش‌آموزی کشور در سال۱۴۰۲، نایب قهرمانی مسابقات قهرمانی کشتی آزاد نوجوانان کشور در سال۱۴۰۳ ، مقام نخست مسابقات کشتی آزاد نونهالان و نوجوانان استان خراسان رضوی از سال۱۳۹۹ تا سال۱۴۰۴ و... دست پیدا کرده‌ام. خوشحالم که توانستم به عنوان یک دانش‌آموز مدارس امام رضا(ع) و یک شهروند ایرانی، در مسابقات کشتی ساحلی قهرمانی نوجوانان جهان سال ۲۰۲۵ در کشور یونان، به مقام نخست برسم و با کسب نشان طلا، خدمت ناچیزی به امام رضا(ع) و کشور عزیزم ایران اسلامی بکنم. ما هر جا باشیم نوکر و غلام امام هشتم(ع) هستیم.
حسین ‌پوران همچنین درباره توسلش به امام رضا(ع) در این مسابقات می‌گوید: من همواره در کارهایم به امام رئوف حضرت رضا(ع) متوسل می‌شوم. در این مسابقات هم پس از توکل به خداوند به امام رضا(ع) متوسل شدم. دقیقاً یادم هست که روز قبل از مسابقه فینال، به امام هشتم(ع) متوسل شدم و نذر کردم اگر قهرمان جهان شوم، مسیر منزلمان (از بولوار هدایت مشهد) تا حرم مطهر امام رضا(ع) به مسافت حدود ۸ یا ۹ کیلومتر را به عشق زیارت حضرت ثامن الائمه(ع) پیاده بروم. پس از کسب نشان طلا و برگشتن به مشهد، همین کار را انجام دادم و نذرم را ادا کردم و از منزلمان تا بارگاه مقدس رضوی را در مدت حدود یک ساعت و ۱۵دقیقه با پای پیاده طی کردم و به زیارت حرم مطهر حضرت ثامن الحجج(ع) مشرف شدم و در طول مسیر با خودم فکر می‌کردم چگونه از امام رضا(ع) تشکر و سپاسگزاری کنم. این دانش‌آموز مدارس امام رضا(ع) همچنین درباره تحصیل در مدارس امام رضا(ع) اظهار می‌کند: من از دوران ابتدایی تاکنون در مدارس امام رضا(ع) و در واحدهای ۸، ۹ و ۱۰ درس خوانده‌ام. واقعاً از امام هشتم(ع) ممنونم که من را به حریم علمی خود برای تحصیل راه دادند. در این مدارس، به موارد مرتبط با تزکیه روح در کنار تعلیم و آموزش، تربیت دانش‌آموزان و... توجه جدی می‌شود. بهترین درسی که از این مدارس آموختم اخلاق، توسل و دست‌گیری از دیگران بود. من خرداد ماه سال آینده در مقطع پایان تحصیلات متوسطه از این مدارس دانش‌آموخته می‌شوم و از هم اکنون دلم برای این ۱۲سال تحصیل در مدارس امام رضا(ع)، مدیران و معلمان این مدارس، خاطرات خوش درس خواندن در این مجموعه آموزشی، حیاط مدرسه، کلاس‌هایش و... خیلی تنگ می‌شود.
وی همچنین به مناسبت روز دانش‌آموز نصیحتی هم به هم‌سن و سالانش کرده و می‌گوید: من توانستم در رشته کشتی به مقام قهرمانی جهان دست پیدا کنم، اما قهرمان واقعی کسی است که مطابق آموزه‌های دینی، بر هوا و هوس و نفس اماره‌اش غلبه کند. به نظر من قهرمان حقیقی، شهیدان دانش‌آموز ایرانی در روز ۱۳آبان سال ۱۳۵۷ بودند که مقابل ظلم رژیم منحوس پهلوی ایستادند و خون خود را در این راه، نثار انقلاب اسلامی کردند و روز دانش‌آموز برای بزرگداشت یاد و خاطره آنان نام‌گذاری شده است.

از پرداختن به «بحران آب» تا «نمایش‌نامه‌خوانی»

در ادامه این گزارش به سراغ «سوگند صادقیان» پانزده ساله، محصل پایه نهم مدرسه دخترانه امام رضا(ع)، واحد شماره۱۲ (مدرسه موقوفه بانو محترم واعظ طبسی(ره)) در منطقه خواجه‌ربیع مشهد می‌رویم. چندی پیش او به اتفاق دوستانش در یک کار گروهی موفق به کسب مقام دوم استانی در جشنواره نوجوان خوارزمی در استان خراسان رضوی شدند. همچنین وی عضو گروهی است که در سال گذشته توانستند مقام نخست مسابقات فرهنگی و هنری در رشته نمایش‌نامه‌خوانی در سطح آموزش و پرورش منطقه تبادکان مشهد را کسب کنند. وی در این باره می‌گوید: موضوع پژوهش من و دوستانم در جشنواره نوجوان خوارزمی استان خراسان رضوی، «میزان آگاهی دانش‌آموزان از مصرف بهینه آب» بود. با توجه به هشدارهای مسئولان و مدیران کشور در زمینه کاهش شدید منابع آبی، من و دوستانم این موضوع را در جشنواره خوارزمی مورد پژوهش قرار دادیم. سعی کردیم در پرسش‌های مطرح شده با دانش‌آموزان و هم‌سن و سالان خودمان که در فضای مجازی، کانال‌های اجتماعی و... منتشر کردیم درباره میزان اطلاع و آگاهی آنان از نحوه صحیح مصرف آب، میزان آشنایی با چالش کم‌آبی، روش‌های پیشنهادی در مورد بهینه مصرف کردن آب، جداسازی آب شرب در زمینه مصارف غیرشرب مانند شست‌وشوی خودرو و... بپرسیم و آنان براساس میزان اطلاعاتی که دارند، پاسخگو باشند. در ضمن سعی کردیم از این طریق در زمینه فرهنگ‌سازی مصرف بهینه آب نیز تلاش کنیم.
او در زمینه کسب مقام نخست در رشته نمایش‌نامه‌خوانی توسط وی و دوستانش در مسابقات فرهنگی و هنری در سطح مدارس تابعه آموزش و پرورش منطقه تبادکان مشهد، اظهار می‌کند: ما یک گروه هشت نفره بودیم که با یک نمایش‌نامه با موضوع خیالی و رؤیایی با عنوان «نخودی قهرمان» در این مسابقات شرکت کردیم. در این نمایش‌نامه، یکی از اعضای گروه نقش یک دانه نخود که مثلاً فرزند یک زن و مرد کهنسالی بود که هیچ فرزندی نداشتند را بازی می‌کرد. اتفاقاتی برای این زوج سالخورده می‌افتد که در نهایت توسط همین فرزندشان (دانه نخود) آن‌ها از گرفتاری‌های مربوط رها می‌شوند. این دانش‌آموز مدارس امام رضا(ع) بیان می‌کند: هدف از اجرای این نمایش‌نامه و اتفاق‌های آن، بیان یک حقیقت مهم یعنی موضوع «همبستگی و اتحاد» در زمینه انجام کارهای سخت و دشوار بود.
صادقیان می‌افزاید: بسیار خوشحالم که با کمک خداوند و عنایات امام هشتم(ع) و کمک و یاری دوستانم توانستیم به عنوان دانش‌آموزان مدارس امام رضا(ع) در این دو رویداد و مسابقه مهم استانی و منطقه‌ای، مقام برتر و ممتاز را کسب کرده و پرچم مدارس امام رضا(ع) را بالا نگه داریم.
وی همچنین درباره تحصیل در مدارس امام رضا(ع) می‌گوید: مدارس امام رضا(ع) به اصطلاح مدارس «تمام‌ساحتی» بوده و به مواردی مانند «ساحت تربیتی»، «ساحت هنری»، «ساحت حرفه‌ای» و... توجه دارند. به نظر من، یک پرسش اساسی برای همه دانش‌آموزان مدارس امام رضا(ع) این است که در قبال امام هشتم(ع) و کسب و نشر معارف ایشان، چه وظایفی دارند؟ یک دانش‌آموز مدارس امام رضا(ع) نه به اسم که در فکر و اندیشه و رفتار و گفتار خود هم تا جایی که برایش ممکن است باید «امام رضایی» شود. من بهترین درسی را که در دوران تحصیل در این مدارس فراگرفته‌ام، «اخلاق و معرفت» بوده است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha